De basis van mediteren

Mediteren helpt op de dag van heden tal van mensen. Dit kan heel uiteenlopend zijn in zijn vormen. Voor sommige mensen is dit yoga, bij anderen een welness en bij vele de meditatie pur sans. Maar elk hebben ze het zelfde doel, terug rust vinden in lichaam en geest. Maar hoe kan dit nu helpen bij autisme of is dit het ultieme middel voor rust? Dit zullen wij nooit garanderen maar wij bieden je toch aan om dit zeker te proberen. Om hiervoor een correcte conclusie te maken is het wel belangrijk dat je dit 21 dagen probeert bij voorkeur bij het ontwaken en het opstaan. Hierin is ook bewezen dat 15 minuten ruim voldoende kan zijn.

Het is uiteraard ook een zoektocht voor de manier te vinden die het best kan helpen voor u. En dat vraagt wel wat inspanning wat niet altijd even evident is. Maar toch loont het zeker en vast de moeite zo heb ik tal van soorten mediteren geprobeerd en ben ik tot de conclusie gekomen dat mediteren op mezelf de beste manier is. Zo vermijd ik ook afleiding van anderen. Of teveel prikkels van de omgeving hiervoor gebruik ik ook steeds een noise cancelling hoofdtelefoon.

Mijn zoektocht naar mijn manier van mediteren?

Ik heb natuurlijk ook zelf tal van mogelijkheden onderzocht en zelf uitgeprobeerd, tot ik tot mijn manier van mediteren kwam. Ik heb ook tal van apps geprobeerd voor op mijn telefoon die mediteren ondersteunen. Zo kwam ik de app Calm, Balance en Meditation Moments tegen. Waarvan deze laatste ook in het Nederlands beschikbaar is. Alle apps hebben ook een programma voor het leren mediteren. En ook van deze laatste maak ik gebruik. Net ook omdat die in het Nederlands is maar ook dat de stem die de meditatie begeleid de juiste toon aanhoud en de juiste begeleiding bied. Maar ook was dit nieuw voor me om me toch te proberen overgeven aan deze manier van tot rust komen en op 1 lijn te komen met mezelf.

Hoe ik tewerk ga bij elke meditatie sessie

Meditatie is altijd persoonlijk en ook ik ben heel snel afgeleid van de kleinste en minste prikkels. Daarom mediteer ik steeds in mijn kamer in het donker. Maar toch heb ik steeds een blinddoek om en mijn noise cancelling hoofdtelefoon om de kans op prikkels te verkleinen. Dit doe ik s’ morgens en s’ avonds voor ongeveer 15 minuten. Waarbij ik steeds kies voor Meditation Moments. S’ morgens kies ik voor een focus versterkende sessie en s’ avonds een ademhaling oefening. Deze laatste helpt ook bij een betere nachtrust.

Ik kan ook niet ontkennen dat het in het begin een aanpassing was en een weg om me te laten lijden in deze sessies. Maar naarmate de dagen vorderen lukt dit beter en beter. En ik koos dan ook om de app te upgraden naar de premium versie om ten volle gebruik te kunnen maken van de app.

Conclusie

Mijn conclusie is dat meditatie zeker kan helpen bij een mentaal gezonder leven, maar dat het ook niet voor iedereen werkt. Maar dat het zeker een aanbeveling is om het zeker en vast te proberen. Ook hierin kan je ons steeds contacteren voor het nodige advies en tips. Ik kan enkel bevestigen dat het bij mij een positieve invloed heeft op mijn dagelijkse leven en nachtrust. En dat ik een rustiger leven kan lijden.

Word je graag direct op de hoogte gehouden

Abonneer je via dit formulier en krijg een automatisch bericht bij elke nieuwe publicatie

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.