Het is intussen even geleden dat ik een deel van mezelf deelde via mijn verhaal in deze blogreeks. En dan kom ik ook graag terug met een onderwerp dat in de vakantieperiode wel vaker naar voorkomt ook tijdens het festival seizoen, vakantie etc. Wat betekend grote drukte voor mij met mijn autisme, en hoe ga ik er mee om? Leg ik je graag uit in deze blog, ook tracht ik een aantal tips mee te geven die bij mij helpen.

Het fenomeen drukte in verschillende situaties.

Ieder persoon ervaart drukte op zijn of haar manier net zoals mezelf. Maar drukte kan verschillende betekenissen krijgen bij iedereen. Zo heb je de drukte van veel personen op een beperkte plek, maar ook drukte in de zin van veel zaken die in orde moeten gebracht worden binnen een beperkte tijd. En ook ik heb het heel moeilijk met druktes op verschillende manieren. Het maakt mij snel overprikkeld, chaotisch maar zorgt er ook voor dat ik in een automatische modus ga om de prikkels te gaan vermijden of zoals sommigen denken/zeggen ontvluchten.

We kunnen dan ook de drukte niet weg denken in ons leven. Een aantal voorbeelden zijn mijn uitstappen van de laatste weken zoals de Bierfeesten in Oudenaarde, Europafeesten in Tielt maar ook gewoon iets gaan drinken in een zomerbar te Brugge.

Hoe ik drukte beleef?

Enorme drukte is nefast voor mij fysiek en ik voel ook mijn fysieke energie opgeslorpt worden. Maar ook word mijn hoofd heel wazig waardoor ik niet meer ten volle aanwezig ben. Soms is dit ook vervelend als er vrienden bij zijn die wel merken wat er is maar ik hun vragen niet hoor door de te vele omgevingsgeluiden en prikkels. Maar hoe ik er dan in slaag om dit te kantelen? Ik heb aangepaste oortjes die het geluid al met 80% reduceren zodat ik toch nog kan genieten van een optreden of een voorstelling. Maar ook dat ik toch nog op een terras kan praten met vrienden en de prikkels toch verminderd worden.

Maar daarnaast ervaar ik ook heel snel stress als er veel op korte termijn moet geregeld worden. Dit is ook vaak te merken op mijn job als technieker. Daar heb ik dan ook tal van handige tools om de stress en drukte dus te verminderen. Zo werk ik met een prioriteitenlijst zodat de juiste zaken voorrang krijgen op de zaken die niet doorslag gevend zijn voor de uitvoer naar de laadkades. Dit was dan ook een tool die is opgezet met leidinggevenden, personeelsdienst en collega’s. Indien er dan toch iets voorrang moet krijgen wordt dit telefonisch gecommuniceerd zodat ik op de hoogte ben dat er iets moet tussen genomen worden. Natuurlijk hebben wij ook tal van zaken die heel luidruchtig kunnen gaan en daarvoor draag ik ook steeds mijn in-ears die het geluid reduceert maar ik toch nog alert blijf voor aankomende gevaren.

Heb ik steeds evenveel last van drukte en prikkels?

Ik heb inderdaad in druktes altijd moeilijk. Vaak hangt het ook af hoe de omgeving ingedeeld is en of ik me snel naar minder drukke zones kan begeven. Als we de voorbeelden nemen van de laatste uitstappen had ik in Oudenaarde minder hinder dan in Tielt. Daar dat ook in Oudenaarde het terrein veel groter was. Tielt was heel krap voor de geplande optredens met teveel fans, bezoekers. Dit geeft dan sneller een overprikkeling, benauwend gevoel en chaos. Toch tracht ik een tal van technieken en hulpmiddelen toe te passen zoals geluid reducerende oortjes van Earazerz. Ik heb altijd iemand bij me voor me op die moeilijkere momenten te ondersteunen. Ik ga vaak weg uit de drukte om de rust op te zoeken en even op adem te komen. Ook is het voor mij belangrijk dat ik alle uitgangen weet zijn, dat ik weet waar ik wat kan terug vinden van drinken, eten, sanitaire voorzieningen. Dat ik ook exact weet wanneer wat gebeurd en waar zodat ik steeds een overzicht kan houden voor mezelf.

De fysieke impact nadien

Nadien merk ik ook de fysieke impact die vaak onderschat word of genegeerd worden door anderen. Hoofdpijn, spierpijnen, slapeloosheid zijn slechts een aantal voorbeelden van de impact. Maar daarnaast komt ook het punt dat ik fysiek behoorlijk uitgeput geraak. Daarom zorg ik altijd dat ik de dag nadien een rustige dag ingepland heb. Zo kan ik voldoende recupereren van de activiteiten.

Een aantal tips:

  • Zorg dat je iemand bij je hebt met de kennis van jouw autisme en die weet hoe die best reageert in moeilijkere momenten
  • Zoek de juiste hulpmiddelen zoals geluid reducerende oortjes
  • Zorg voor een goede planning
  • Verken op voorhand het evenement online, maar ook ga vroeger naar de locatie zodat je eerst rustig kan rondkijken.
  • Voldoende drinken en indien het een langer evenement is eet voldoende zodat je energiepijl onderhouden blijft.

Word je graag direct op de hoogte gehouden

Abonneer je via dit formulier en krijg een automatisch bericht bij elke nieuwe publicatie

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.